Springa & minska risken för bröstcancer?

Visste du att 1/3 av alla cancerformer kan förebyggas? 

Dietisternas riksförbund, med underlag från World Cancer Research Fund har publicerat en mycket spännande artikel som på ett pedagogiskt sätt förklarar att vi måste se till helheten,  när vi pratar om cancerprevention. Det är ”matvanor i kombination med fysisk aktivitet som leder till ett metabolt tillstånd som mer eller mindre påverkar risken att drabbas”.

Vilka är de magiska cancerförebyggande levnadsvanorna som vi skall ta till oss? 

1. Snöra på dig skorna och höj pulsen:  Det handlar om att vara fysiskt aktiv som en del av vardagen, och begränsa stillasittandet. Vi bör vara fysiskt aktiva, MINST  30 minuter per dag och pulsen skall höjas- så ut och spring eller ta en powerwalk! Experterna säger att om du är”fysiskt aktiv, så minskar risken för tjocktarmscancer, bröstcancer och livmoderkroppscancer. Kraftig fysisk aktivitet, tex löpning eller snabb cykling minskar risken för bröstcancer.

2. Ät mer fullkorn, grönsaker, frukt och baljväxter: Fullkorn och livsmedel som innehåller kostfiber minskar risken för: tjocktarmscancer. Experterna säger att ”fullkorn innebär att alla delar av spannmålskornet finns med och innehåller mer näring än när man inte använt hela kornet. Kostfibrer kallas de kolhydrater som inte bryts ner vid matsmältningen. Det är just detta som minskar risken för cancer. Dessa komponenter finns till exempel i grönsaker, frukt, rotfrukter, baljväxter samt fullkornsprodukter.”

3. Begränsa intaget av rött kött och charkturerier: Både rött kött och charkuterier ökar risken för tjocktarmscancer, medan mjölkprodukter minskar risken för tjocktarmscancer. Experterna säger att du bör ”begränsa intaget av rött kött till högst cirka 3 portioner/vecka (motsvarar ca 350-500 g tillagad vikt). Kött från ko, gris och lamm räknas som rött kött. Om möjligt, undvik charkuterier såsom rökt skinka, leverpastej, salami, korv, kassler och bacon. Välj gärna vegetariska alternativ samt fisk, kyckling eller annat fågelkött.”

4. Håll en hälsosam vikt: Övervikt eller fetma under vuxenlivet ökar risken för cancer i bla mun, svalg och struphuvud, levern, tjocktarmen, magen, bröst, äggstockar m.fl. Experterna säger att en ”större viktökning vid vuxen ålder ökar risken för bröstcancer efter klimakteriet.”

Material ifrån Dietisternas Riskförbund, och all information finns tillgänglig på dietandcancerreport.org