Leilas tips med 4 veckor kvar

Löparvänner!

Nu är det bara 4 veckor kvar tills det är dags för en riktig folkfest på Lidingö! Hoppas träningen har gått bra under sommaren, trots tropisk härlig värme.

Jenny som jag coachat sen i våras är uppe i milen nu och springer på jättebra, trots lite skador och andra hinder så har allt gått enligt planen. Jenny ska springa Rosabandet loppet som är 10 kilometer och jag vet att hon kommer att klara det galant.

Med fyra veckor kvar så är det inte läge att börja göra för stora förändringar utan här är tricket att hålla i det du skapat fram till nu. Om du sprungit under sommaren men inte kommit upp i de distanser du planerat så använd de två kommande veckorna till att öka distanserna, men var noga med att inte öka för snabbt. Med två veckor kvar så drar du ner till ca 70% av din normala träningsdos. Dra inte ner på antal pass utan korta längden på passen så att du mentalt jobbar på lika bra som du har gjort innan. Viktigt att hålla i rutinerna du har skapat under träningsperioden. Nu finns det lite extra tid för att ge kroppen lite extra kärlek inför loppet, stretcha igenom ordentligt efter varje pass, passa på att duscha lite längre, massera stela områden och jobba med ta hand om ömma muskler. Inför sista veckan så drar du ner träningen till hälften av din träningsdos. De allra sista dagarna använder du för att vila dig i form inför loppet.

Använd de kläder och skor du har tränat i under sommaren, att köpa nya kläder är alltid trevligt men att springa ett långlopp i dem är inte att rekommendera. Se till att du trivs i kläderna du springer i och att de sitter skönt. Nu med en månad kvar så är det viktigt att inte laborera varken med mat eller utrustning.

Låt varje träningsrunda fram till loppet bli en mental trigger, jobba med att hitta glädjen efter varje backe och klappa om dig själv. Jobba mentalt och se dig själv springa in i målfållan om och om igen. Plocka fram den bilden när det känns tungt. Ta hjälp av publiken, le mot dem och applådera tillbaka, de ger energi och det är precis det vi behöver när det känns tungt.

Kom ihåg! Efter varje backe – finns en nedförsbacke, det är sen gammalt!

Lycka till, jag hejar på dig!!

Kram Leila